Chiang Rai - Reisverslag uit Chiang Rai, Thailand van Rebecca & Stefan Graaf - WaarBenJij.nu Chiang Rai - Reisverslag uit Chiang Rai, Thailand van Rebecca & Stefan Graaf - WaarBenJij.nu

Chiang Rai

Door: Rebecca

Blijf op de hoogte en volg Rebecca & Stefan

10 Januari 2020 | Thailand, Chiang Rai

Alweer een week geleden zijn we van Pai naar Chiang Rai gereisd. De reis duurde zes uur en om 13:00 uur kwamen we aan. We hebben weer een wasje weggebracht bij een lokale wasserette en hebben verder wat door de stad gestruind. Ook zijn we langs Samsung Centre geweest om te kijken of ze Stefans scherm konden maken, die is stukgevallen op dag drie van deze reis. Helaas zou de reparatie drie dagen duren door het weekend en die zondag vertrokken we al naar Laos voor de Gibbon Experience!

Die avonds hebben we wat gegeten bij The Hungry Wolfs, want we hadden zin in steak. Het eten was echt goed, maar we hadden een verkeerd hoofdgerecht gekozen en eindigden met draadjesvlees in plaats van steak. Ach! Wel jammer dat het ook westerse prijzen waren. Dat vonden we toch wel veel na twee weken Aziatische prijzen. We kregen van de serveerster de tip voor een club voor zaterdagavond (The Liberary) en hebben verder twee films gekeken op de hotelkamer. Gelukkig waren we tot laat nog op want pap en mam (AP) zaten in ons huis en hadden hulp nodig met de tv! Bij ons was het toen al half 2 ‘s nachts.

De volgende dag zijn we allereerst naar Het Zwarte Huis (Baan Dam) museum gegaan van de nationale kunstenaar Thawan Duchanee. Dit is een openluchtmuseum met onder andere zijn verzameling artifacts, studio en zelfs zijn eigen woning. “Er staan een veertigtal gebouwen, meestal zwart en donker gekleurd. Ze vormen een breed scala van de noordelijke architectuur. In de gebouwen vind je dingen zie zeer nauw verbonden zijn met de dood, zoals skeletten van dieren, horens, schedels, slangenhuiden, en  diverse gebruiksvoorwerpen.” (Trefpuntazie.com)

Hierna zijn we naar de grootste en hoogste tempel gegaan die wij ooit gezien hebben, namelijk die van Wat Huay Pla Kung. De hoge tempel wordt ook wel Big Buddha genoemd en dat mag ook wel aangezien deze tempel maar liefst 23 verdiepingen hoog. Omdat je ook nog een indrukwekkende trap omhoog moet, lijkt het beeld nog groter. De tempel staat namelijk op een kleine berg.

Na deze tempel hebben we ook nog de Blauwe Tempel bezocht, waar echt alles blauw is. Dit vinden we een van de mooiste tempel die we hebben gezien.

De dag erna stonden de witte tempel en een waterval van 70 meter hoog op de planning. Die middag om 16 uur zouden we de bus naar Huay Xai, Laos pakken (reis van 2,5 uur).

Omdat het toch zo’n veertig minuten naar de waterval was, en we niet dachten een Grab terug te kunnen pakken hebben we maar een scooter gehuurd (ook veel goedkoper). We zijn eerst naar de Witte Tempel (Wat Rong Khun) gegaan, die op de route naar de waterval ligt. Deze tempel wil ik persoonlijk al jaren zien en wat is hij mooi! We vonden dit allebei de mooiste tempel tot nu toe. Je loopt eerst door de ‘hel’ de tempel binnen, in mijn ogen het meest indrukwekkende stuk. Verder was er een heel terrein omheen, incl. mini museum met schilderijen en andere kunst. Wat wel vreemd is, is dat je verspreid over het park beelden van superhelden en stripfiguren tegenkomt. Denk aan de turtles, Golem en Wolferine.

Vervolgens zijn we naar de waterval gereden. We hadden niet verwacht dat we nog een flinke wandeling en klim van zo’n 1,5 kilometer (omhoog!) moesten maken. Stefan wilde het ‘slippery path’ nemen dat na 10 minuten kwijt was en waardoor we drie keuzes hadden: door de begroeiing naar boven op zoek naar het normale pad, verder door het water (geen optie), of de hele klim terug klauwteren. Dus, wij door de begroeiing naar boven geklommen en een kort praatje gemaakt over de giftigheid van varanen op Thailand, waar we het de avond daarvoor over hadden gehad. Gelukkig kwamen we na een minuut of vijf al het pad tegen. Daarna was het nog zeker veertig minuten omhoog. Aangezien we de drie dagen daarna door de jungle van Laos zouden ziplinen en hiken, zagen we dit maar als opwarming. De toch was het wel dubbel en dwars waard want de waterval was echt ontzettend mooi, en verkoelend! Na wat foto’s en een half uurtje rust zijn we teruggelopen en teruggereden naar Chiang Rai. Toen kwamen we erachter dat we pasfoto’s nodig hadden voor ons visum in Laos, dus die hebben we nog met spoed laten maken. Daarna snel naar het busstation en op naar Laos!

Het verhaal van de driedaagse jungle trek komt heel snel, echt waar! Tipje van de sluier: het was een geweldige en unieke ervaring!!

• 17 Januari 2020 - 19:06

Pap En Mam:

Goed dat je alles opschrijft en jullie veel foto's maken! Jullie zien en maken zoveel mee, altijd fijn om even terug te kunnen kijken! Xx

• 17 Januari 2020 - 20:38

Anja:

Wat ziet het er allemaal toch weer prachtig uit!
    Fijn dat wij op deze manier ook mee kunnen genieten!
    Op naar jullie volgende trip! De jungle! Apen bekijken!