Hippiestad Pai - Reisverslag uit Chiang Mai, Thailand van Rebecca & Stefan Graaf - WaarBenJij.nu Hippiestad Pai - Reisverslag uit Chiang Mai, Thailand van Rebecca & Stefan Graaf - WaarBenJij.nu

Hippiestad Pai

Door: Stefan en Rebecca

Blijf op de hoogte en volg Rebecca & Stefan

10 Januari 2020 | Thailand, Chiang Mai

We zijn alweer vijf dagen in Pai, twee dagen langer dan gepland maar we hadden al begrepen dat je het ‘risico’ loopt langer in Pai te blijven dan gepland.

Ik wist niet goed wat ik mij moest voorstellen bij een ‘hippiedorp’. Als je in Pai ben geweest, dan weet je dat wel! Dit komt door het dorp zelf, hoe het eruit ziet maar ook zeker door de locale en import bewoners en toeristen. Hierdoor wordt er een hippiesfeer gecreëerd. Je hoort alle muziekstijlen voorbijkomen, van technobars tot hele reggae-festivals en veel bandjes.

De eerste dag hebben we niet veel gedaan. Die dag waren we ook vanuit Chiang Mai naar Pai gereisd. De reis duurde 3-4 uur en hebben we in een minivan afgelegd. We moesten een aantal keer stoppen, omdat enkele medereizigers niet zo lekker werden door alle bochten in de bergwegen. Wij hadden een pilletje genomen tegen reisziekte dus hadden nergens last van!

Toen we aankwamen in Pai vroegen we de chauffeur of hij ons eerder uit het busje kon laten, omdat we langs ons hotel reden. Het stoppen duurde even en uiteindelijk moesten we alsnog twintig minuten met onze backpacks, in de brandende middag zon, naar ons hotel lopen. We kwamen er toen ook achter dat Pai te klein is voor Grab (een taxi-app zoals Uber).

Het hotel zag er in eerste instantie prima uit, maar al snel vonden we een boekje met handgeschreven reviews. Er stond nog niet niet “GET OUT”. De eerste mieren vonden we daarna in het bed, maar verder leek het mee te vallen en het was erg goedkoop. We hadden drie nachten geboekt. Na twee dagen besloten we nog twee nachten langer te blijven, maar niet in het huidige hotel (een foto van de review voeg ik toe). We zijn terug naar het stadje gelopen om wat te gaan eten en een motorscooter te huren.

De tweede dag zijn we naar Fluid Swimming Pool geweest. Een zwembad waar je niet naar de 7/11 werd gestuurd, als je gedurende de dag wat wilde eten en drinken. Een prima dag en lekkere cocktails!

Op dag drie zijn we naar Tham Lod cave geweest. Een geweldig grote grot (drie grotten eigenlijk) waar zelfs een rivier in stroomde en waar we met de boot doorheen werden gepaddeld als een soort Thais, ondergronds Venetië. De tour duurde al met al 1,5 uur. Althans, een tour kon je het niet noemen. Het was eerder een begeleidde wandeling door een Thaise vrouw met een gaslamp. Ze sprak geen Engels en wees ons naar een vijftal bordjes met uitleg. Verder omschreef ze sommige rotsformaties als “boob”, “eagle”, “elephant”. We hebben ook een oude muurtekening gezien, maar die was niet meer zichtbaar. Volgens het plaatje was die er wel ooit geweest.

Op de terugweg, de grot was zo’n twee uur rijden, wilde we naar Sai Ngam hot springs. Toen we daar aankwamen was het echter al tegen 18:00 uur en waren de hotsprings gesloten. We zijn teruggegaan naar Pai, hebben wat gegeten en hebben weer over de nachtmarkt en door de straatjes gestruind. Daarna zijn we teruggegaan naar ons nieuwe en veel betere hotel!

Dag vier hebben we gebruik gemaakt van het zwembad en alle faciliteiten (eten, eten en nog eens eten en cocktails). ‘s Avonds zijn we het dorp weer in geweest. Pai centrum is niet groot, maar heel gezellig! We snappen goed dat backpackers hier soms weken blijven hangen.

De laatste dag, na eindelijk weer een nacht in een lekker bed, zijn we naar de hot springs en Santichon Village gegaan, een oud Chinees dorp met een miniatuur van de Chinese muur. Het leek net The Shire uit Lord of the Rings. Je raadt het niet, maar ‘s avonds zijn we weer Pai centrum ingegaan. We hebben deze dagen, eigenlijk al de hele vakantie, vooral veel en vaak gegeten. De streetfood in Pai was trouwens geweldig en minstens zo goed als in Bangkok.

De volgende ochtend werden we om 07:00 uur opgehaald om met de taxi naar Chiang Rai te gaan. Helemaal bovenin Thailand. Het hotel had voor ons zelfs een early ontbijtpakket gemaakt met alles erop en eraan (tonijnsandwiches, fruit, sinaasappelsap, yogurt, koude koffie, cola). De chauffeur was top en we hebben bijna de hele rit geslapen. De tijd vloog dus voorbij en we waren voor ons gevoel binnen no time in Chiang Rai waar we de komende twee dagen verblijven.